علـــــــــی اعـــــــــــــلا    ((    علمی و تحقیقاتی  و آموزنده ))
علـــــــــی اعـــــــــــــلا    ((    علمی و تحقیقاتی  و آموزنده ))

علـــــــــی اعـــــــــــــلا (( علمی و تحقیقاتی و آموزنده ))

وبلاگ علمی و تحقیقاتی و آموزنده

مطالب مهندسی عمران

مهندسی عمران

 لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید............  

برج ایفل (به فرانسوی: Tour Eiffel) برجی فلزی در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است. برج ایفل که امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود، پربازدیدترین بنای جهان و یکی از شناخته‌شده‌ترین بناها در جهان است.

ساخت برج ایفل در سال ۱۸۸۷ آغاز و در ۳۱ مارس ۱۸۸۹ به پایان رسید. در آغاز برج ایفل برای نمایشگاه جهانی و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد ولی پس از ساخت این بنا مورد قبول همگان واقع نشد و ۳۰۰ نفر که در بین آنها می‌توان از امیل زولا، گی دو موپاسان، شارل گارنیه و هم چنین الکساندر دوما نویسنده شهیر فرانسوی نام برد، به ساخت آن شدیداً اعتراض نمودند.

نام برج ایفل از نام سازنده‌اش گوستاو ایفل گرفته شده است.


پروژه ساخت این کشتی عمودی که SeaOrbiter نام دارد را "ژاک راژری"، معمار فرانسوی، اجرا می‏کند. این کشتی قائم شبیه به یک ایستگاه اقیانوس­ شناسی شناور از جنس آلومینیوم و به شکل یک باله فوقانی یک ماهی است که ارتفاع این باله 51 متر است. بخش بزرگ ‏تر کشتی که شبیه به یک ایستگاه فضایی است، به طول 31 متر در آب غوطه­ ور است. سازمان‏ دهندگان این پروژه پیش از هر چیز در ساخت این کشتی، به استفاده از فناوری‏های مدرن برای مطالعه ارتباط میان  گرمای جهانی و اقیانوس ‏ها اهمیت داده‏اند. اقیانوس‏ ها به طور روزانه در حدود یک چهارم تمام انتشار گاز دی اکسید کربن دنیا را جذب می‏کنند.

 امروزه ایستگاه ‏های زیردریایی دیگری چون ایستگاه Aquarius در نزدیکی ساحل "Key Largo" در فلوریدا وجود دارند؛ اما تمام این ایستگاه ‏ها غیر متحرک هستند. این در حالی است که SeaOrbiter با کمک نیروی جریان آب حرکت می‏کند و به خصوص به انسان اجازه می‏دهد به مدت طولانی در اعماق آب بماند.

گروهی متشکل از 6 کادر کشتی، 6 دانشمند و 6 پزشک بر روی این کشتی حضور خواهند داشت. این پزشکان باید رفتار انسان را در اعماق دریا­ها بررسی کنند. هزینه ساخت این کشتی 35 میلیون یورو است. این معمار فرانسوی تاکنون توانسته است نیمی از بودجه را تهیه کند و امیدوار است تا ماه آینده بتواند تمام هزینه مورد نیاز ساخت این کشتی عمودی را تامین کند. "ژاک راژری" که به خاطر ساخت زیردریایی‏های بزرگ شهرت جهانی دارد، از حدود 10 سال قبل به فکر ساخت این نخستین کشتی عمودی افتاد.



امروزه با توجه به استفاده روز افزون از سازه های فضاکار و با بوجود آمدن نرم افزارها در عرصه مهندسی عمران (سازه)، نوآوری هایی در زمینه طراحی و ساخت سازه های فضاکار صورت گرفته به نحوی که امروزه در دنیا شاهد محبوبیت روزافزون این نوع سازه ها هستیم و این محبوبیت ناشی از قابلیت منحصر بفرد این سازه ها است که عبارت است از پوشش دهانه های بزرگ به جلوه های زیبا، وزن کم، سادگی تولید، سرعت نصب و...  است.  از طرفی با پیشرفت علم و تکنولوژی نیازها و خواسته های جدید در زمینه مهندسی سازه رخ داده است.



- در ابتدا مهندس عمران به تمامی مهندسانی گفته میشد که برای جنگ و ارتش کار نمیکردند. گفته میشود از قرن ۱۸ ام در فرانسه این موضوع شروع شد.

۲- اولین مهندس عمران (به معنای جدید آن) یک انگلیسی به نام John Smeaton در سال ۱۷۶۱ بود.

۳- مهندسان عمران با ساخت سیستم تخلیه فاضلاب و تامین آب پاک از مجموع همه دکترهای تاریخ جان افراد بیشتری را نجات داده اند.

۴- در پاییز دانشگاه ایالتی انگلیس (State College) درجه مهندسی عمران را تاسیس کرد.

۵- John Wesley Gunn of Lexington در سال ۱۸۹۰ اولین مدرک مهندسی عمران را از دانشگاه A & M در بریتانیا دریافت کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
سعید اعلا سه‌شنبه 25 شهریور 1393 ساعت 06:44

مطالب جالبی لطفا از این موضوع بیشتر در سایت قرار دهید.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.